3045jakTaké máte pocit, že v čase plískanic na vás doléhají starosti s větší intenzitou než v jiném ročním období? Přikládáte starostem, každodenním problémům a špatné náladě větší váhu, když za okny prší, je nevlídně? Odborníci podzimní deprese připisují

úbytku slunečního záření a zkracování dní. Na takové změny ve zvýšené míře reagují především citliví lidé, ženy více než muži. Je ale potřeba rozeznat rozdíl mezi negativním vlivem počasí a klinickou depresí. Podzimní melancholie se projevuje pocity úzkosti, smutkem, větší nervozitou, a to v momentě, kdy dochází k ovlivnění biologických rytmů v důsledku úbytku denního světla. To následně vede k vyšší produkci hormonu melatoninu, jenž je zodpovědný za řízení rytmu den - noc. Naopak deprese se negativně podepisuje na výkonnosti, schopnosti prožívat radost z věcí, které člověka dřív těšily. S tímto stavem většinou souvisí i poruchy spánku, nechutenství, hluboký pesimismus, přidružit se mohou i další tělesné těžkosti. Tyto příznaky, které se pravidelně opakují, ať již na podzim či na jaře, patří do rukou odborníka, který určí příslušnou léčbu.

Vsaďte na bylinky. Jestliže vás přepadají pocity úzkosti, zkuste to s bylinkami. K nejosvědčenějším na melancholii patří třezalka. Pomáhá i při nervové vyčerpanosti, na depresi. Měla by se však užívat krátkodobě, není vhodná pro jedince, kteří užívají léky na štítnou žlázu. Nic nelze zkazit ani heřmánkovým čajem, tuto voňavou a našimi předky osvědčenou bylinku je vhodné využít i k báječné relaxační koupeli. Také čaj z meduňky přislazený medem dokáže v duši navodit příjemné pocity, sloužit k obnovení psychických sil, k potřebnému uvolnění.

Naučte se relaxovat. Neseďte doma ponořeni do pesimistických úvah, katastrofických scénářů, beznaděje. Důležité je naučit se správně odpočívat, nezatěžovat hlavu myšlenkami na práci, záležitosti, které nelze vlastní vůlí a snahou ovlivnit. Neřešte všechno hned, s horkou hlavou, jak se říká. Hněv a vztek je třeba vydýchat. Naučte se těšit z maličkostí, i malé věci dokáží v životě potěšit, chce to trénink jako všechno v životě. Zkuste se zabavit aktivitami, které naplní duši radostnými prožitky, optimismem, těšením. Ideální je věnovat se některému z rekreačních sportů, cvičení. Při jakémkoli pohybu dochází k vylučování tzv. hormonů štěstí - endorfinů, které organismus doslova nabijí pozitivní energií a dobrou náladou. Kdo není sportovní typ, tomu lze doporučit pomalé meditační cvičení či jógu.

Nebuďte sami. Člověk v depresi potřebuje cítit zájem, pochopení, podporu, komunikovat. Obklopit se samotou, být izolovaný od svých blízkých, přátel, společnosti, je to nejhorší co můžete udělat. Neuzavírejte se do chmurných myšlenek. Zvyšujte si sebevědomí už tím, že budete dobře vypadat, pohlídáte si správné držení těla, dynamickou chůzi, snažte se usmívat, i když k tomu nenajdete důvod. Překonejte svou pohodlnost, obavy, zvedněte telefon a zavolejte lidem, v jejichž přítomnosti pocítíte pozitivní energii.

(es)

Planety radí i varují

Předplaťte si nás

Předplatné Týdeníku SPIRIT

 

E-Shop

Inzerce týdne

Inzerce aktuální týden

1992983
DnesDnes83
VčeraVčera801
Tento týdenTento týden4003
Tento měsícTento měsíc12599

Partnerské weby