Onemocnění srdce a cév jsou celosvětově nejčastější příčinou úmrtí - ročně na ně zemře na celém světě 17,5 milionu lidí. Patří mezi ně více než padesát tisíc pacientů v České republice, což je přibližně 4200 lidí každý měsíc. Srdce - motor lidského života - za jediný rok přepumpuje 2,5 milionu litrů krve a stáhne se přib ližně 36 milionkrát - ať spíme, pracujeme nebo odpočíváme. Tento neuvěřitelný výkon je ohrožován řadou rizikových faktorů, které většina z nás díky zdravotnické osvětě dobře zná - vysokou hladinou cholesterolu, hypertenzí, celkovým nezdravým životním stylem, denní stravou, kouřením, cukrovkou, stresem, obezitou či nedostatkem pohybu. Ačkoliv nemoci srdce a cév značně závisí na genetických vlivech, které nemůžeme ovlivnit, důležitá je také životospráva - a tu máme zcela ve svých rukou.

Vědci nově poukázali na dalšího nenápadného zabijáka zdraví našeho srdce, kterým je původ a způsob přípravy jídla - především smažení a konzumace polotovarů z mrazáků. Známý kardiolog Dr. Kevin Dolan pro sestavení jídelníčku, který našemu srdci zaručeně prospěje, doporučuje následující rady:
1. Nakupujte suroviny v potravinových obchodech ve svém okolí, kde je bohatá nabídka čerstvých produktů, mořských plodů a masa.
2. Zcela vyřaďte zmrazená a konzervovaná jídla. Často obsahují velké množství sodíku a jednoduché sacharidy, které nejsou zdravé.
3. Užívejte k ochucení a k obarvení pokrmů čerstvé bylinky místo soli a sáčkových koření. Čerstvá bazalka, máta, rozmarýn a česnek jsou pro zdraví zcela ideální.
4. Typická snídaně - chléb s máslem - se dá připravit zdravěji: máslo zkuste nahradit olivovým olejem s čerstvým tymiánem nebo bazalkou.
5. Samozřejmostí by mělo být odstranění smažených jídel, pečených pochoutek a také grilování - existují zdravější způsoby přípravy jídla.
6. Jako vhodná příprava pokrmů je doporučena pomalejší tepelná příprava, abychom zajistili lepší aroma zeleniny, drůbeže a ryb.
7. Jezte více ryb a drůbeže. Oba druhy masa mají málo tuku, ryby navíc obsahují omega mastné kyseliny, které jsou důležité pro metabolismus tuků.
8. Omezujte červené a vepřové maso. Obsahují více tuků a urychlují proces kornatění tepen.
9. Místo desertů, jako jsou vysokokalorické dorty, krémy a zmrzliny, ochutnejte čerstvé ovoce.
10. Pokud pijete alkohol, žádné drama, ale omezte se na jeden drink za den! Červené víno v malém množství obsahuje látky chránící srdce, ale při větším množství může vést k alkoholismu, vysokému tlaku, nadměrné hmotnosti a mozkovým příhodám.
(tes)
 

Planety radí i varují

SPIRIT seznamka

SPIRIT seznamkaA

E-shop

Sleva na předplatné

Předplatné Týdeníku SPIRIT

 

Již čtete 30 let

Fotografie 0016

2455221
DnesDnes459
VčeraVčera796
Tento týdenTento týden3128
Tento měsícTento měsíc6167

Partnerské weby

apartman banner