Vápník je prospěšný na zpevnění kostí, a to u všech věkových kategoriích. Proto se doporučuje strava obsahující dostatek vápníku. Nejlepším zdrojem jsou mléčné výrobky, především jogurty, celozrnné výrobky, sardinky, losos, ovocné a některé zeleninové šťávy. Vápník a hořčík spolu s vitaminem D stimuluje funkci mozku. Na vápník by neměly zapomínat ženy v menopauze, kdy se u nich zvyšuje řídn utí a lomivost kostí.

Vitamin D potřebujeme ke vstřebávání vápníku. Posiluje kosti a zuby, spolu s vitaminem A a C je vhodný proti nachlazení. Řada starších lidí se málo pohybuje na slunci a vitamin D jim chybí. Dobře na tom není ani stárnoucí kůže a ledviny, které ztrácejí schopnost přeměňovat vitamin na jeho aktivní formu. Významným zdrojem vitaminu D v potravě jsou játra, ryby, rybí tuk, mléko, smetana nebo vaječné žloutky. Vitaminu D se někdy říká „vitamin dodávaný sluncem“. Kdo se živí jen vegetariánskou stravou, potřebuje preparáty s vitaminem D zvláště v zimě.

K udržení pevných kostí i ve vyšším věku potřebujeme vedle vápníku i hořčík. Při nízké hladině hořčíku bývá zpravidla i nízká hladina aktivního vitaminu D, který je nutný pro metabolismus. Pozor! Je-li vápníku mnoho a hořčíku příliš málo, snáze se tvoří krevní sraženiny, které mohou být příčinou infarktů a srdečních záchvatů. Hořčík se nachází v celozrnné stravě, nemletém obilí, doporučují se ovesné vločky, slunečnicová semínka, mák, luštěniny, brambory, ořechy, fíky, banány a podobně.
(vít)
 

Planety radí i varují

SPIRIT seznamka

SPIRIT seznamkaA

E-shop

Sleva na předplatné

Předplatné Týdeníku SPIRIT

 

Již čtete 30 let

Fotografie 0016

2449802
DnesDnes217
VčeraVčera531
Tento týdenTento týden1833
Tento měsícTento měsíc748

Partnerské weby

apartman banner