Velké Zimbabwe bylo kdysi hlavním městem velkého domorodého státu, který existoval mezi řekami Limpopo a Zambezi. Dnes je to komplex kamenných zdí a trosek a snad nejkrásnější a rozhodně největší ukázka více než padesáti madzimbahwe – městeček s kamennými hradbami, jež byla patrně regionálními středisky.
Velké Zimbabwe bylo podle všeobecného názoru významným posvátným a obřadním centrem předků lidu Šonů. Začalo se stavět okolo roku 1130 n. l. a bylo osídleno tři sta let. Archeologové při vykopávkách nalezli sošky ptáků z šedozeleného steatitu, řadu fragmentů zdobených steatitových mís a mnoho korálků a keramiky, která sem byla asi původně dovezena, to naznačuje, že oblast měla důkladně rozvinuté obchodní kontakty. Vše nasvědčuje tomu, že Velké Zimbabwe bylo střediskem složité struktury obchodních tras, jež spojovaly množství oblastí jižní Afriky s arabskými obchodníky, kteří si zřídili opěrný bod na pobřeží Indického oceánu.
Město bylo rozděleno na dvě části. Většina z jeho asi deseti tisíc obyvatel žila pohromadě v chýších z hlíny a došků. Elita – malá vládnoucí náboženská skupina – žila v centru města v domech chráněných před pohledem ostatních vysokými kamennými zdmi.
Jádrem města Velké Zimbabwe je vysoký žulový výchoz, na jehož vrcholku se rozkládá řada ohrad obehnaných kamennými hradbami. Jedna z nich nepochybně sloužila jako místo k modlitbám, průzkum provedený po objevení této lokality v devatenáctém století odhalil oltáře a vyřezávané kamenné ptáky, kteří představovali duše bývalých panovníků. V druhé velké ohradě na kopci bylo patrně sídlo buď panovníka, nebo hlavního šamana.
Většina staveb, tedy kamenné věže, monolity a oltáře naznačují, že sloužily náboženským účelům. Slovo zimbabwe znamená hlavně „kamenné domy“, ale také „uctívané domy“. Lokalita podle všeho souvisela s božstvem, které lidé prosili o déšť a hojnou a zdravou úrodu. Hlavním bohem tohoto raného náboženství byl Mwari – stvořitel. Toto náboženství vyznávali Mbirové, první Šonové, kteří rovněž uctívali mbondoro, duchy vládnoucích dynastií. Velké Zimbabwe zůstalo pro Šony rituálním místem až do devatenáctého století.
Analýz týkajících se původního účelu této lokality je dodnes omezené množství a výsledky bádání jsou nejednoznačné. Vědci se při výzkumu snaží aplikovat znalosti etnografie Šonů, a zejména studovat různé aspekty jejich mytologie. Tomu se převážně věnuje Thomas Huffman, který je přesvědčen, že kruhová Velká ohrada, jež se nalézá v údolí, byla pravděpodobně zasvěcovacím místem pro mladé ženy a že obecné uspořádání města je symbolickým rozčleněním mužského a ženského prostoru. Pokud byla ohrada na kopci sídlem šamana, mohla být Velká ohrada také sídlem vládců.
(ngn)

Planety radí i varují

SPIRIT seznamka

SPIRIT seznamkaA

E-shop

Sleva na předplatné

Předplatné Týdeníku SPIRIT

 

Již čtete 30 let

Fotografie 0016

2451621
DnesDnes98
VčeraVčera620
Tento týdenTento týden3652
Tento měsícTento měsíc2567

Partnerské weby

apartman banner