Koikrát jste si říkali, že byste chtěli vypadat ve stáří tak báječně jako manželský pár v sousedství, kterému by překročenou sedmdesátku jen stěží někdo hádal. I když žádný elixír mládí neexistuje, má každý z nás možnost mít svoje

stárnutí pod kontrolou. Můžeme si prodloužit život, zachovat funkce svého těla a udržet si atraktivní vzhled. Tajemství úspěšného stárnutí spočívá ve zdravé stravě, v dostatku pohybu, na celkovém životním stylu.
Strava je základ
Jídelníček s vysokým obsahem tuku a cholesterolu, který je oblíbený u většiny lidí nejen v pokročilém věku, ucpává cévy a ničí jejich funkci procesem, kterému se říká ateroskleróza. Následným zdravotním problémům se dalo pojmenování podle toho, který orgán či která tkáň byly zasaženy. Tyto problémy jsou důsledkem nedostatečného zásobování krví, které se může rozvíjet postupně, nebo k němu dojde náhle. Z výsledků studií, týkajících se vztahu výživy a dlouhověkosti, vyplývá, že člověk, který dodržuje zásady správné výživy, by mohl žít o patnáct až třicet let déle. Předpokládá to do jídelníčku zařazovat nízkokalorické mléčné výrobky, rajčata, špenát, banány, citrusové plody, ryby, fazole a všechny luštěniny včetně sóji, brambory, kvalitní rostlinné oleje, ovesné vločky a ořechy. Všechny tyto potraviny obsahují přírodní vitaminy a minerální látky, které jsou nezbytné pro optimální fungování lidského organismu. Navíc je v nich málo soli, tuků i kalorií. Kdo dbá na podobnou skladbu potravin, u něho je větší pravděpodobnost, že se mu vyhnou problémy s obezitou, vysokým krevním tlakem, cukrovkou, rakovinou a jiné civilizační choroby. Posílí tak svou imunitu, psychiku, zpomalí proces stárnutí, slábnoucí zrak, pozitivně ovlivní funkce dalších orgánů.
Pohyb pomáhá
Je nepochybné, že pohyb život prodlužuje. I když se sportem, rekreačními aktivitami začnete třeba až po padesátém roce věku, přijdete na chuť například joggingu, plavání, tenisu, nikdy není na takové změny pozdě. Cvičit se dá v každém věku, jen je třeba postupovat se zátěží opatrně, nenechat se odradit bolavými klouby, zadýcháváním, unaveným tělem. Každodenní procházky, používání schodů místo výtahu a jakýkoli pohyb, který přinese do duše radost a energii, pomohou zvýšit i paměťovou kapacitu, stanou se účinnou prevencí mnoha chorob, přispívají k větší pohyblivosti a soběstačnosti člověka.
Žijte zdravě
Neznamená to pouze dbát o vyvážený, zdravý a kvalitní jídelníček a holdovat pohybu. Na dlouhověkost mají vliv i další faktory. Důležitá je spokojenost v partnerském vztahu. Ten, kdo je v manželství šťastný, dopřává si harmonický život, může si ho prodloužit oproti samotářům až o několik let. Myslete optimisticky, přijímejte vše, co vás obklopuje, s radostí, pozitivně. Oproti škarohlídům a pesimistům tak máte šanci dožít se až o dvanáct let déle. Často se smějte. Dobrá nálada, smích, pozitivní postoj uvolňují do těla hormony štěstí, zlepšuje se činnost plic a srdce, celkově to přispívá k dobrému zdraví. Nezapomeňte trénovat také mozek. Když ho nenecháte zakrnět jen sledováním televizních pořadů, ale budete luštit křížovky, učit se něčemu novému, zajímat se o okolní svět, číst, vzdělávat se, mozek se neuvěřitelně procvičí a je to nejlepší prevence vzniku Alzheimerovy choroby nebo demence.
(se)
DODATEK
Víte, proč jsou Japonci štíhlí a dožívají se vysokého věku? Podle jednoho z jejich zvyků se má na talíři nechat vždy pětina porce nedojedená. Tráví mnohem méně času v autech, konzumují méně cukru než my, pravidelně cvičí a chodí pěšky.

 

Planety radí i varují

SPIRIT seznamka

SPIRIT seznamkaA

E-shop

Sleva na předplatné

Předplatné Týdeníku SPIRIT

 

Již čtete 30 let

Fotografie 0016

2457819
DnesDnes250
VčeraVčera695
Tento týdenTento týden945
Tento měsícTento měsíc8765

Partnerské weby

apartman banner