Zlatnictví patří mezi prastará řemesla. Zlatníci pracovali již na keltských oppidech, ve starověkém Egyptě i v orientálních říších (v Mezopotámii, Persii i Číně). Za nedostižné zlatníky pak považují historici Etrusky v Itálii, z doby antiky. U nás pocházejí první zmínky o zlatnictví z 11. století. Zlatníci se nejprve sdružovali do spolků, které se podporovaly. Později vzniklo v Praze Zlatnické bratrstvo, které bylo sice založeno jako sdružení povahy náboženské, ale staralo se i o světské zájmy. Všichni členové bratrstva se povinně účastnili jednání, která svolával mistr. Ten byl zároveň rozhodčím a soudcem, nastal-li nějaký spor. Řada projednávaných věcí byla prohlášena za tajné, nikdo je nesměl vyzradit. Mimo jiné bratrstvo stanovilo podmínky kvalitní práce a sazbu, podle níž zlatníci svou práci oceňovali. A bylo to závazné nejen pro všechny zlatníky v Praze, nýbrž i v dalších českých městech. Z bratrstva vznikl časem Cech zlatnický. Stalo se tak roku 1324, šlo dokonce o první řemeslný cech v Čechách! Právě z té doby se dochovaly mnohé relikviáře, které nechal zhotovit Karel IV., a také slavný karlštejnský poklad, což je soubor zhruba 400 kusů zlatnických prací (zahrnuje kalichy, oděvní doplňky, šperky atd.). A zatímco v 16. století dosáhlo české zlatnictví vrcholu rozvoje, v následujícím 17. a 18. století spíše živořilo, zlatníci sloužili především potřebám církve. Počátkem 19. století se zlatnictví v Čechách opět zotavilo, zejména zásluhou výroby šperků z českých granátů. Důležitým mezníkem v historii zlatnictví pak bylo založení zlatnické a stříbrnické školy v Praze, jež spadá na přelom 19. a 20. století, do období secese.
Ačkoli v současné době je zlatnické řemeslo spíše neobvyklé a zlatníků kolem sebe rozhodně mnoho nenajdete, měli jsme možnost jednoho z nich trochu vyzpovídat. Jde o Marka Ruferta z Ústí nad Labem, který se ve svém životě i při práci řídí krédem: „Věci se mají dělat pořádně, anebo vůbec!“
Jak jste se ke zlatnictví dostal? Byl zlatníkem někdo v rodině?
“Abych tak řekl, byl jsem jablkem, které padlo poněkud dále od stromu. Otec byl lékař, máma univerzitní profesorka, takže nejde o žádné pokračování rodinných tradic. Když tak ale o tom přemýšlím, vlastně jsem se na umělecké řemeslo zlatnické připravoval nevědomky už od útlého mládí. Jako dítě jsem neustále něco rozebíral a dával dohromady, sestavoval různé modely, rád kreslil i maloval. Odmala se ve mně snoubila manuální zručnost s výtvarnou činností. Již v předškolním věku jsem navštěvoval lidovou školu umění - obor výtvarný, kde jsem měl štěstí na vynikající učitele. Chodil jsem tam až do konce základní školy, kdy jsem se rozhodoval, co dál. Věděl jsem, že chci na nějakou uměleckou školu, ale až poté, co jsem jich několik navštívil, mi bylo jasno. Následovaly tedy talentové zkoušky na Střední umělecko - průmyslovou školu v Turnově, kde jsem strávil čtyři krásné roky studiem oboru zlatnictví a stříbrnictví. Připravoval jsem se na navrhování šperků a jejich řemeslnou realizaci, učil jsem se zvládnout náročné technologie a získával všeobecný rozhled v oblasti dějin umění. Studium jsem ukončil v době sametové revoluce, s trikolorou připnutou na hrudi, po níž bylo umožněno soukromé podnikání. A tak jsem se začal živit tím, co jsem se naučil.“
Preferujete nějaký kov či kámen? S čím pracujete nejraději?
„Rád pracuji se zlatem, platinou a stříbrem. Co se týká drahých kamenů, oblíbil jsem si zvláště brilianty, které považuji za výrazný zdobný prvek a symbol absolutní čistoty. Rád povyšuji ušlechtilé materiály na vyšší úroveň tím, že z nich vytvářím drobná sochařská díla - šperky, které dokáží podtrhnout osobnost jejich nositele. Důležitá je kombinace kvalitně navrženého designu a perfektního řemeslného zpracování. Snažím se, aby byl každý můj šperk svébytným originálem. Aby byl pro svého nositele nejenom znamením prestiže, nýbrž také možností exprese jeho stylu a poukázáním na jedinečnost vlastní krásy, s důrazem na kvalitu, individualitu a luxus.“
Mají pro vás drahé kameny i magický význam?
„Sám se nijak zvlášť magickými vlastnostmi kamenů nezabývám, ale o jejich existenci jsem přesvědčen. Mám spoustu citlivých klientů, kteří přicházejí s konkrétní představou drahých kamenů ve svých špercích a vyprávějí mi, jak na ně tyto nerosty působí, co jim pomáhají řešit. Většinou jim pomáhají od různých zdravotních neduhů.“
Vnímáte kovy a kameny i z jiného hlediska než jako výrobní materiál?
„Zajímám se o ně jako o vzácné výrobní materiály, a to jak z hlediska unikátních fyzikálních a chemických vlastností, tak v případě drahých kamenů z hlediska jejich estetické neopakovatelnosti. Myslím, že už to je pro mě docela silně mystické.“
Když šperky pro své klienty navrhujete, kde berete inspiraci?
„Často se nechávám inspirovat světem současné architektury, protože mám rád moderní čisté geometrické linie s technicistními prvky, ale také miluji přírodní květinové a hmyzí motivy, přičemž se leckdy ohlížím ke stylům dob minulých, jako je například secese. Ideální pro mne je, když se v návrhu šperku povede namíchat lehce provokující, ale ne přeplácaná kombinace těchto světů.“
Jak dlouho vzniká šperk? Jak je to náročná práce, co vše vyžaduje?
„Vznik šperku začíná už první schůzkou s klientem. Často si během ní povídáme o jeho osobnosti, o tom, jak působí a jak působit chce na lidi kolem sebe, v jakém prostředí se pohybuje, co rád a při jaké příležitosti nosí na sobě. Prvotní představa šperku je přitom obvykle poněkud neurčitá. Na základě našeho rozhovoru připravím několik prvotních skic, ke kterým následuje další schůzka - povídání a připomínky. Postupně dozrává konečný a zcela zřetelný návrh šperku. U ‚přespolních‘ klientů tento proces probíhá i přes e-mail - tato forma se mi velmi osvědčila. Pak se teprve pouštím do samotné řemeslné realizace. Proces navrhování trvá obvykle několik týdnů, proces realizace v materiálu se odvíjí od technologické náročnosti šperku. Zjednodušeně řečeno - jsou šperky, které udělám do týdne, ale jsou i tak náročné šperky, u nichž se čas počítá na měsíce.“
Odkud jsou kameny, které používáte?
„Drahé kameny do mých šperků jsou z celého světa. Většinu z nich objednávám od vynikajících brusičů drahých kamenů na Turnovsku, kde má toto řemeslo mnohasetletou tradici. Brilianty mám většinou z Antverp a Izraele.“
Lucie Zemanová
FOTO: Danuše Mudriková, ART-GRAGIK DANUŠE

DODATEK
Zlato, latinsky aurum, je odedávna vyhledávaným a ceněným kovem. Známe ho jako platidlo, ohromuje nás krása šperků a uměleckých předmětů, které se z něj vyráběly a vyrábějí, ovšem současné technologie ho využívají i při výrobě počítačů nebo ve zdravotnictví…

Planety radí i varují

SPIRIT seznamka

SPIRIT seznamkaA

E-shop

Sleva na předplatné

Předplatné Týdeníku SPIRIT

 

Již čtete 30 let

Fotografie 0016

2455472
DnesDnes51
VčeraVčera659
Tento týdenTento týden3379
Tento měsícTento měsíc6418

Partnerské weby

apartman banner