Myslíte si, že sedavé zaměstnání je nejméně zdraví škodlivé? Podle vědců z univerzity ve státě Missouri je práce v kanceláři stejně nebezpečná jako každá jiná. Nesprávné sezení, výrazné přetěžování zad, hrbení se na nevhodně zvolené židli, to všechno může vést k bolesti zad, pocitu nepohodlí, zhoršení koncentrace během dne, ke zvýšené fyzické i psychické únavě. Vedle toho nesprávné sezení zapříčiňuje také zhoršené trávení a práci orgánů v břišní dutině, snížený přísun kyslíku a živin pro tkáně, mělké dýchání, stažení svalů hrudníku, svalovou nerovnováhu.
Jak zůstat v kanceláři zdraví?
Jestliže celou pracovní dobu sedíte za stolem či počítačem, snažte se alespoň volný čas věnovat intenzivním fyzickým aktivitám, nějakému sportu. Pokud to jen trochu bude možné, udělejte si z cesty do práce malou procházku, choďte často pěšky, nespoléhejte se na výtah, do schodů choďte pěšky, vyhýbejte se autu.
Stále neseďte
Hledejte způsob, jak si v zaměstnání aktivně odpočinout. Zkuste občas vstát a jen tak se projít po místnosti, zacvičit si pár jednoduchých cviků. Když vyřizujete telefonát na mobilu, můžete se při hovoru procházet. Místo e-mailu doručte zprávu či vzkaz kolegovi z vedlejší kanceláře osobně. Uděláte dobře nejenom svému tělu, ale můžete tím upevnit i mezilidské vztahy na pracovišti.
Dýchejte zhluboka
Kdykoliv to bude možné, alespoň jednou denně si dopřejte dechové cvičení. Naučte se nejdříve dobře dýchat nosem - rytmicky, hluboce a plynule. Pomalé a hluboké dýchání je výborným stimulem mozkové činnosti, značně usnadňuje činnost srdce a zlepšuje funkci vnitřních orgánů. Správné dýchání pomůže uvolnit ztuhlé svaly zad, zbavit tělo stresu z rutinní práce.
Bolavé zápěstí
Jestliže pociťujete bolesti při delším psaní na klávesnici, udělejte si častější pauzy. Jako výborná relaxace poslouží malé antistresové míčky či inteligentní plastelína, s jejichž pomocí rozproudíte krev v rukách, ulevíte namáhaným prstům i zápěstí, snížíte stres.
Vhodné oblečení
Možná nevíte, ale i oblečení, které nosíte do zaměstnání, do značné míry ovlivňuje výkon a zdraví. Pokud je hodně těsné, mohou nastat problémy s cévami či celulitidou. Podle jedné britské studie je vhodné do zaměstnání nosit volnější typ kalhot, boty na mírném a raději širším podpatku, s uzavřenou špičkou. K dobré náladě i lepším pracovním výsledkům může přispět také oblečení ve veselých barvách.
(es)

DODATEK
Večerní bolesti v kříži, ztuhlá šíje nebo nepříjemný tlak mezi lopatkami - to mohou být varovné signály, které upozorňují na vznikající problémy se zády. Při správném sedění byste neměli pociťovat bolest. V práci nezapomeňte na přestávky a odpočinek.

Planety radí i varují

SPIRIT seznamka

SPIRIT seznamkaA

E-shop

Sleva na předplatné

Předplatné Týdeníku SPIRIT

 

Již čtete 30 let

Fotografie 0016

2456185
DnesDnes47
VčeraVčera717
Tento týdenTento týden4092
Tento měsícTento měsíc7131

Partnerské weby

apartman banner