U národů, jejichž strava je bohatá na ryby, se jen v malé míře vyskytuje obezita a ischemická choroba srdeční. Jedná se především o Eskymáky, ale nemoci srdce jsou méně č asté i ve středomořských zemích. Překvapivé je, že obyvatelé Grónska se živí stravou, která obsahuje až čtyřicet procent tuků, a přesto je to výrazně neohrožuje. Infarkty jsou u nich výjimečné.

Je prokázáno, že ryby obsahují podstatně menší množství nasycených mastných kyselin, než vepřové, hovězí a další druhy masa. Pozitivně působí nenasycené mastné kyseliny omega 3. Lidské tělo si neumí tyto kyseliny samo vyrobit a musí je získávat z potravy, tedy z rybího masa, hlavně z mořských ryb žijících v chladných vodách. Výtečná je makrela, treska, ale i losos, čerstvý tuňák, z našich ryb pstruh. Minimum omega 3 najdeme v kaprovi nebo v rybách konzervovaných.

Nenasycené mastné kyseliny mají vliv na snížení vysokého krevního tlaku, výskyt rakoviny tlustého střeva, chrání před poruchami srdečního rytmu, snižují riziko srdečního onemocnění, působí proti zánětům kloubů, zánětům křečových žil. Pravidelná konzumace ryb může pomoci i při psychických potížích.
(vít)

DODATEK
Rybí maso by se mělo v jídelníčku objevovat alespoň dvakrát v týdnu. Mořské ryby jsou také vhodným zdrojem bílkovin, jódu a fosforu, obsahují i malé množství sodíku.
 

Planety radí i varují

SPIRIT seznamka

SPIRIT seznamkaA

E-shop

Sleva na předplatné

Předplatné Týdeníku SPIRIT

 

Již čtete 30 let

Fotografie 0016

2522188
DnesDnes537
VčeraVčera753
Tento týdenTento týden1290
Tento měsícTento měsíc13956

Partnerské weby

apartman banner