Čas nikoho nešetří, ale jak je možné, že někdo vypadá v padesáti na pětačtyřicet a jiný o deset let starší? Stárnutí je individuální záležitost, dva lidé stejného věku mohou být od sebe biologicky a vitálně vzdálení celou řadu let. Jak žít ve vyšším věku vitálně a bez těžkostí? Genetické předpoklady samozřejmě zatím nelze ovlivnit, přesto existuje více způsobů. Ti, kdo chtějí vypadat i ve vyšším věku dobře, měli by vědět:

Pozor na tuky. Cévy ztrácejí s věkem pružnost, vzniká nebezpečí usazování tuků na stěnách a jejich zužování. Tento stav může vyústit k infarktu myokardu, cévní mozkové příhodě. Proces lze zpomalit pestrou a zdravou stravou. Lidé, kteří mají ve svém jídelníčku často ryby, zeleninu, olivový olej, ořechy si podle celé řady vědeckých studií prodlužují život. Jde o středomořskou kuchyni, která obsahuje zdravý typ tuků. Zvyšuje šanci na delší život až o dvacet procent.

Tlusté střevo už nepracuje jako dříve, s postupujícím věkem mohou vznikat problémy se zažíváním. Proto je důležitá strava bohatá na balastní látky spolu s dostatečným množstvím tekutin. Pocit žízně u lidí ve vyšším věku ustupuje, proto je třeba dodat organismu denně dva až tři litry tekutin.

Pozor na obezitu. Lidé s vyšším obsahem tukové tkáně stárnou rychleji, nadbytečné kilogramy zkracují život, méně chrání před nemocemi. Vysoké hladiny tuku estrogenů při nadbytku tuku v těle mohou u žen například vést k zvýšenému riziku onemocnění rakovinou prsů, u mužů zbytnění prostaty. Tuk snižuje průchodnost cév a následně může způsobit infarkt myokardu.

Proti revmatismu. Pohyb na čerstvém vzduchu a přitom hluboké dýchání pomáhá předcházet nedostatečnému okysličování krve, ale i revmatických a jiným kloubním onemocněním. Klouby, šlachy, celkově vazivo začínají tuhnout, a proto je aktivní pohyb, rekreační sport tou nejlepší prevencí. Pravidelná fyzická aktivita velmi efektivně prokysličí svaly, zrychlí metabolismus, zlepší pohyblivost, kardiovaskulární odolnost, náladu, posílí imunitu a podobně. Nejlepším způsobem, jak se udržet v kondici, je třeba plavání, při němž se procvičí všechny svaly, ale také méně náročné aktivity na tepovou frekvenci a celkové zatížení organismu jako třeba tanec, jóga, tai-či. (mv)

DODATEK
Rozumná konzumace červeného vína může prodlužovat život. Obsahuje látku reservatrol, která pomáhá bojovat proti srdečním chorobám, má pozitivní vliv na organismus, například u žen přispívá k vyšší hustotě kostí.
 

Planety radí i varují

SPIRIT seznamka

SPIRIT seznamkaA

E-shop

Sleva na předplatné

Předplatné Týdeníku SPIRIT

 

Již čtete 30 let

Fotografie 0016

2457775
DnesDnes206
VčeraVčera695
Tento týdenTento týden901
Tento měsícTento měsíc8721

Partnerské weby

apartman banner