Myslíte si, že za vaší nadváhou je velké množství dobrého jídla? Omyl! Na to, že se přejídáte, mají do značné míry vliv také emoce. Po jídle automaticky sáhnete, když jste ve stresu, máte obavy z toho, že něco nezvládnete, ovládají vás starosti s láskou, nebo naopak - samým štěstím se vznášíte v oblacích. Na zvyšování váhy se podle francouzských vědců podílí i strach z přibrání. Jestliže každý den stoupáte na váhu a nervózně sledujete, kam se její ručičky posunou, je to nejlepší cesta k obezitě. Pozor, i pokud si nevážíte sama sebe, většinou jíte víc, než tělo skutečně potřebuje, a tak se dostáváte do začarovaného kruhu. Ztráta sebeúcty rovná se obezita. Jak ze začarovaného kruhu ven?
Všechno začíná v obchodě
Základem je umění správně nakupovat. Bojovat s nadváhou začněte už v obchodě. Rozhodně se na nákup nevypravujte tehdy, když vám kručí v břiše. V nákupním košíku by skončily nejen potraviny, které byste hned po příchodu domů rychle zhltla, ale určitě i různé pochutiny, na které má hladový žaludek chuť jenom když je vidí. Pozornost raději věnujte drobnostem, které vás dokáží zasytit na delší čas a na vašich křivkách nebudou mít šanci se podepsat. Mezi takové patří například knäckebrot, celozrnné sušenky, různé cereálie, rýžové koláčky, müsli tyčinky. Mějte vždy doma v zásobě pestrý sortiment zeleniny a ovoce, nízkotučné mléčné výrobky, drůbeží maso, luštěniny.
Nejezte ve stresu
Největším malérem je jíst jídlo „za chodu“. Jestliže jíte příliš rychle a hltavě, s každým soustem pošlete do žaludku i vzduchovou bublinu. Nedostatečně rozžvýkané jídlo žaludek hůř tráví, a tak se z něho za pár hodin stane malá plynová komora. Stejně nepříjemné pocity se dostaví, pokud si naservírujete jídlo k televizní obrazovce a budete ho jíst v předklonu na nízkém konferenčním stolku. Když se budete ládovat šunkou vytaženou rovnou z ledničky, aniž byste si ji pěkně upravila na talíř, nelze se divit, že za malou chvíli se znovu budete rozhlížet, co byste dala do úst. Pokud chcete mít svoji váhu pod kontrolou, zkuste vypít sklenici vody, než začnete jíst i během jídla. Nápoj, nejlépe obyčejná voda, dokonale zaplní žaludek, dokáže zpomalit apetit a díky tomu i méně sníte. Jak potvrzuje finská studie, stresované osoby mají mnohem větší tendenci jíst více potravin, jako jsou například pizza, hamburgery, párky nebo čokoláda.
Častěji, ale méně
Pokud se domníváte, že když vložíte do úst jídlo jen dvakrát za den, tak zhubnete, jste na velkém omylu. Jestliže několik hodin nepošlete tělu žádné energetické zásoby, přepne se na „úsporný režim“ a začne si šetřit tuky. Pravidelná konzumace, nejlépe každé tři až čtyři hodiny, udrží metabolismus správně v chodu. To znamená, že žaludek dobře tráví, nenadýmá se, kalorie se pěkně spalují. Samozřejmě, že všechno závisí na životním stylu. Rozhodně však nevynechávejte snídaně, ta je základem úspěšného hubnutí. Už naše babičky tvrdily, že snídaně je grunt. Kdo nesnídá, nenastartuje své tělo ani k práci, ani k hubnutí.
(mav)

RADA SPIRITU
Nebojte se chleba, rýže, brambor nebo těstovin. Jsou to škrobová jídla, která dokáží rychle a nadlouho zasytit, pokud se konzumují v přiměřeném množství.

Planety radí i varují

SPIRIT seznamka

SPIRIT seznamkaA

E-shop

Sleva na předplatné

Předplatné Týdeníku SPIRIT

 

Již čtete 30 let

Fotografie 0016

2457789
DnesDnes220
VčeraVčera695
Tento týdenTento týden915
Tento měsícTento měsíc8735

Partnerské weby

apartman banner