Bolestmi nohou, jejich otékáním, právě tak jako s pocity nenadálé tíhy a napětím se ohlašují příznaky chronického žilního onemocnění.Při něm je především narušen návrat žilní krve z kon četin směrem k srdci.

V důsledku nedostatečné činnosti lýtkových svalů a spolupůsobením dalších spouštěcích mechanismů i rizikových faktorů, ke kterým patří např. dědičnost, dlouhodobé stání, sezení či opakovaná těhotenství, se krev hromadí v žilách, zvyšuje se žilní tlak a dochází k roztahování žilní stěny. Žilní chlopně dobře netěsní a městnání krve se ještě zvyšuje. Dolní končetiny potom opuchnou, objevují se nepříjemné pocity horka a naopak. Jelikož stagnující žilní krev neodtéká k okysličení zpět a do srdce jako za normálního fyziologického stavu, hromadí se odpadové látky ve tkáních. Následkem vznikají bolesti, tíha a napětí nohou, někdy i křeče. Špatné proudění krve v cévách může navíc vést ke vzniku krevních sraženin a vzniku trombózy. Žíla pak zcela ztrácí svoji funkci, přičemž následkem jsou poruchy kůže - pokožka tvrdne, zabarvuje se dohněda, vznikají záněty, ekzémy, v některých případech až bércové vředy.

Při preventivní ochraně před chronickým žilním onemocněním lékaři doporučují pohybovat nohama při všech příležitostech. Pokud zaměstnání vyžaduje dlouhodobé stání nebo sezení, mělo by docházet ke krátkým přestávkám, během kterých je třeba chodit nebo provádět nohama krouživé pohyby. Krátké procházky při dlouhých cestách automobilem, vlakem či letadlem prospívají krevnímu oběhu a podporují žilní návrat. Nejvíce prospěšné cvičení pro žilní oběh představuje chůze, pokud je ovšem provozována pravidelně a v patřičné obuvi. Kontrakce, čili stažení svalů dolních končetin, podporují vzestupný tok krve k srdci. Gymnastické cviky, jízda na kole, tanec i plavání rovněž pomáhají usnadňovat žilní návrat. Naopak sporty, jako tenis, squash, házená nebo basketbal patří v tomto případě k nevhodným, neboť při prudkém zastavení nebo doskoku dochází v dolních končetinách k pádu krevního sloupce, k dilataci žil a ke zpomalení žilního návratu.

K ochraně žil je třeba vyvarovat se přímého působení tepla a raději dávat přednost nižším teplotám. Teplo totiž způsobuje rozšíření žil. Proto je lépe vyhýbat se přímému vystavení slunci, používání horských depilačních vosků, systémům podlahového vytápění i horkým koupelím v sauně. Oproti tomu osprchování nohou studenou vodou na konci koupele povzbuzuje žilní funkce a zmenšuje v nohou pocit těžkosti i bolest. Chůze ve vodním proudu je pak spojením chladu i tělesného cvičení.

Pro účinnější ochranu nohou je lepší dávat přednost volnějšímu oděvu. Příliš těsné oblečení totiž stlačuje žíly a brání žilnímu návratu. Vyvarujeme se tedy těsných kalhot, korzetů, opasků i příliš pevného zakončení ponožek a podkolenek. Rovněž boty s vysokými podpatky, ale i boty bez podpatků, neposkytují dostatečný tlak pro podporu žilního návratu. Ideální je proto nošení obuvi s podpatky vysokými 3 až 4 cm. V prevenci před chronickým žilním onemocněním hraje svou roli též předcházení zácpě a nadváze, pomáhat žilnímu návratu můžeme i během spánku a masírování nohou provádíme tak často, jak jen je to možné. Stravu s vysokým obsahem vlákniny, dostatečný příjem tekutin a omezený příjem nasycených tuků působí proti dvěma činitelům zodpovědným za zvýšení žilního tlaku. Žilní městnání během spánku je možné snížit provedením několika cviků před spaním a podložením nohou postele o 10 až 15 cm. Také masáže dolních končetin směrem od chodidel nahoru na stehna ve směru žilního oběhu pomáhají zvyšovat žilní návrat.
 (kov)
 

 

Planety radí i varují

SPIRIT seznamka

SPIRIT seznamkaA

E-shop

Sleva na předplatné

Předplatné Týdeníku SPIRIT

 

Již čtete 30 let

Fotografie 0016

2457786
DnesDnes217
VčeraVčera695
Tento týdenTento týden912
Tento měsícTento měsíc8732

Partnerské weby

apartman banner